Державна установа "Запорізький обласний лабораторний центр
Міністерства охорони здоров'я України"

Приймальня /061/ 283-17-00, e-mail: zpoblses@ukr.net. «Гаряча лінія»: 707-62-27.
«Гаряча лінія - Анти грип»: /061/ 283-17-07; 283-17-29

Вхід для користувачів

Швидкі посилання


Урядова «гаряча лінія» 0-800-507-309

ZOKC

 

Гарантування безпеки та якості харчових продуктів - одне з основних завдань сучасного суспільства (09/04/2013 08:27)

Минулий рік став фактично ключовим у реформуванні Державної санепідслужби та започаткуванні нової історії системи державного санітарно-епідеміологічного нагляду нашої країни. Про це у своєму виступі наголосив Голова Державної санітарно-епідеміологічної служби України, головний державний санітарний лікар України Анатолій Миколайович Пономаренко на розширеному засіданні Колегії Міністерства охорони здоров'я України.

Адже, саме в минулому році на виконання завдань визначених Президентом України в Програмі економічних реформ на 2010-2014 роки «Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава» здійснено ряд кроків щодо зміни пріоритетів державної політики у сфері забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя.

А. М. Пономаренко впевнено констатував, що Комплексний план заходів щодо оптимізації структури та чисельності територіальних органів, затверджений на виконання Національного плану дій на 2012 рік щодо впровадження Програми економічних реформ на 2010 – 2014 роки, виконаний повністю, а саме:

замість санітарно-епідеміологічних станцій МОЗ України утворено територіальні органи Державної санітарно-епідеміологічної служби та мережу лабораторних центрів Держсанепідслужби України;

визначено критерії, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності для санітарного та епідемічного благополуччя населення.

Отже, планові перевірки фахівцями Служби уже проводяться з визначеною періодичністю залежно від ступеня ризику здійснення господарської діяльності для санітарного та епідемічного благополуччя населення.

Це дозволяє зменшити кратність планових перевірок, яка складає для суб’єктів з високим ступенем ризику – один раз на рік, з середнім ступенем ризику – один раз на три роки, а з низьким – один раз на п’ять років.

Зазначене відповідає ініціативам Президента України щодо зменшення тиску на бізнес та формуванню сприятливого економічного інвестиційного клімату в Україні.

Однак здійснивши такі зміни в підходах до санітарно-епідеміологічного нагляду, Анатолій Пономаренко висловив сподівання, що й суб’єкти господарювання нарешті стануть партнерами, а не противниками, нашої Служби.

Всім відомо, що роль біологічного чинника в епідемічному процесі підпорядкована регулюючому впливу соціальних, екологічних та природних умов. На сьогодні в нашій країні на перше місце виходять соціальні умови, які полягають саме в байдужості виробника, для якого більш актуальне економічне збагачення, а суспільне здоров’я нації – це далеке майбутнє.

Адже лише на об’єктах підвищеного епідемічного ризику порушення санітарного законодавства реєструються при кожному 3-4 обстеженні.

Але, незважаючи на зазначені проблеми, санітарно-епідемічну ситуацію вдалося утримати на звичному стабільному рівні.

І це при тому, що в минулому році була можливість виникнення ускладнень за рахунок зростання міграційних потоків під час проведення фінальної частини чемпіонату Європи з футболу.

Можливо, дехто поставиться досить скептично до зазначеного досягнення Служби, але А. М. Пономаренко нагадав деякі кризові епідемічні ситуації, які було зафіксовано в Європейському регіоні у минулому році:

це спалах норовірусної інфекції, який пов'язаний із вживанням полуниць глибокого замороження, що стався в Німеччині у вересні 2012 року, під час якого постраждало 11 тис. 200 осіб;

це й спалах сальмонельозу (Stenly) у деяких країнах-членах ЄС у серпні 2012 року,  внаслідок якого захворіло майже 500 осіб, а джерело інфекції та фактор передачі не встановлено і по цей день!;

це 23 випадки легіонельозу, що зареєстровані серед туристів, які у травні 2012 року зупинялись в готелях Іспанії, з яких 4 закінчилось летальними наслідками.

Водночас, завдяки вдало організованій міжвідомчій роботі, Україна увійшла до числа тих не багатьох розвинутих країн, які провели масштабний спортивний форум, уникнувши групових випадків інфекційних захворювань.

Крім того, аналіз статистичних даних за минулий рік свідчить про тенденцію до зменшення кількості осіб, що постраждали внаслідок спалахів інфекційних хвороб. У минулому році їх кількість виявилася найменшою за всі роки незалежності.

Що це, як не підтвердження ефективної та своєчасної роботи фахівців державної санітарно-епідеміологічної служби під час локалізації та ліквідації зазначених спалахів?

Як цього вдається досягти? На жаль, на сьогодні основним засобом впливу все ж таки є каральні методи.

Так, за порушення санітарного законодавства у 2012 році було накладено понад 120 тис. штрафів на суму майже 17 млн. гривень.

За реалізацію небезпечної продукції застосовано понад 6 тис. фінансових санкцій на суму понад 1 млн. гривень.

У своєму виступі А. М. Пономаренко зупинився й на проблемах попередження виникнення інфекційних та неінфекційних захворювань, пов’язаних з харчовим фактором передачі.

Різке погіршення екологічної ситуації практично в усіх регіонах світу, пов’язане з антропогенною діяльністю людини, вплинуло на якісний склад їжі.

Харчовий ланцюг охоплює всі етапи сільськогосподарського та промислового виробництва продовольчої сировини та харчових продуктів, а також їх зберігання, пакування та маркування. У зв’язку з цим гарантування безпеки та  якості харчових продуктів є одним з основних завдань сучасного суспільства, від розв’язання якого залежить здоров’я населення і збереження його генофонду.

Тому й особливе занепокоєння викликає ситуація щодо забезпечення державного контролю та нагляду за харчовими продуктами та харчуванням взагалі.

Сьогодні виникли протиріччя у законодавчих та підзаконних нормативно-правових актах, які регулюють перерозподіл контрольних функцій у цій сфері. Згідно з «Положенням про Державну ветеринарну та фітосанітарну службу України» та «Положенням про Державну санітарно-епідеміологічну службу України» функції державного ветеринарно-санітарного контролю за безпечністю та якістю всіх харчових продуктів покладено на Держветфітослужбу.

Водночас, чинним залишається Закон України «Про якість та безпечність харчових продуктів», яким зазначені функції віднесені до повноважень Держсанепідслужби.

Таким чином, правова колізія між законодавчими та підзаконними нормативно-правовими актами ускладнює контроль за об'єктами харчової промисловості, громадського харчування та торгівлі харчовою продукцією, які є потенційними джерелами поширення інфекційних захворювань.

Крім того, можливе повне усунення Держсанепідслужби від контролю за харчуванням може привести до ускладнення епідемічної ситуації в країні. І, на жаль, всі аргументи Держсанепідслужби з даного питання, поки що залишаються поза увагою.

- На 62-й сесії Регіонального комітету ВООЗ у вересні 2012 року разом з основами нової Європейської політики охорони здоров'я «Здоров'я-2020» схвалено Європейський план дій зі зміцнення потенціалу та послуг в галузі охорони громадського здоров'я. Ним визначено десять основних оперативних функцій захисту громадського здоров'я. Шість з них - це прямі функції Державної санітарно-епідеміологічної служби України. І саме з урахуванням зазначеного ми і почали розробляти нову редакцію Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення», як це передбачено пунктом 223 Національного плану дій на 2013 рік, затвердженого відповідним Указом Президентом нашої держави, - наголосив Голова Державної санітарно-епідеміологічної служби України, головний державний санітарний лікар України Анатолій Миколайович Пономаренко на розширеному засіданні Колегії Міністерства охорони здоров'я України. - Вважаємо, що саме Держсанепідслужба повинна стати основою системи громадського здоров’я України. Впевнені, що і керівництво держави, і керівництво галузі охорони здоров’я України і зрозуміє нас, і, безумовно, підтримає. Все таки майбутнє медицини належить медицині попереджувальній.

09/04/2013 08:27


Архів по роках: 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018

Прес-службаІсторіяЛабораторний центрДокументиЩо необхідно знатиНаукові матеріалиПублічна інформація
Copyright © iC